| Wstęp i Nowości | Marketing polityczny | Badania marketingowe |
| Wygląd zewnętrzny | Przemówienie | Wywiad | Prasa | Telewizja |
| Spot | Od dzwi do drzwi | Slogan | Plakat | Ulotka | Logo |
| Gadżety | Internet | Prawo wyborcze |
| Artykuły | Książki, które polecam | Ciekawe strony | Filmy |
| Konferencje, szkolenia, itp. | O mnie | Napisz |
-
 Gadżety wyborcze
-
Wyborcze gadżety reklamowe zaliczamy do środków reklamy bezpośredniej. Należy traktować je wyłącznie jako uzupełnienie właściwej promocji reklamowej.

Głównym zadaniem gadżetów jest wywołanie u odbiorcy uczucia wdzięczności i zobowiązania. Decydując się na taką formę reklamy pamiętaj o tym, że drobne upominki oddziaływają tylko tak długo jak się nie zniszczą, nie opatrzą się lub nie zostaną zastąpione podobnym drobiazgiem, ale np. o lepszej jakości.
Aby więc gadżety w pełnym stopniu spełniły swoją funkcje promocyjną muszą charakteryzować się wysoką jakością, wręcz ekskluzywnością. Ponadto warto aby były funkcjonalne, przydatne jako element użytkowy, dekoracyjny lub edukacyjny.

Liczy się także oryginalność pomysłu. Im upominek bardziej oryginalny, zaskakujący tym większe prawdopodobieństwo, że zostanie przyjęty. Bez przesady jednak.
Nie zapominaj, że gadżet musi wyraźnie i jednoznacznie kojarzyć się z partią polityczną lub daną osobą, co można osiągnąć np. przez powielanie znaku graficznego lub hasła wyborczego.

Wszystko to decyduje o wysokim prawdopodobieństwie przyjęcia upominku, co jest z kolei kluczem do osiągnięcia zamierzonego celu.
Pamiętaj, że gadżety w złym guście, tandetnie wykonane ośmieszają dobre imię kandydata lub partii. Lepiej więc zrezygnować z gadżetu jeśli nie spełnia on naszych i wyborców wymagań. 


Gadżety wyborcze
-
-- "Gladiatorzy współczesności" - gra flash
Jak się okazuje także gra komputerowa może pełnić rolę gadżetu wyborczego. "Gladiatorzy współczesności" to gra powstała w okresie prezydenckiej kampanii wyborczej w 2000 roku. Program stworzony został przez firmę TATANKA S.A. (www.tatanka.pl) na zlecenie "E! Entertainment ZONE POLSKA" (www.e-zone.pl). Nie jest to więc produkt promujący konkretnego polityka. 
Gracz wciela się w postać jednego z kandydatów na prezydenta i podejmuje walkę - jak gladiator - z wybranym konkurentem. 

Program spakowany do postaci pliku ZIP (349 KB) możesz ściągnąć tutaj.
 

-
-- "Dom wszystkich - Polska" - książka
Książka nie jest popularnym gadżetem wyborczym, z tego względu, że nie każdego stać na jej napisanie i wydanie.
Ponadto taki gadżet, podnoszący renomę kandydata, jest niestety bardzo drogi i dlatego wykorzystuje się go zazwyczaj w kampaniach ogólnokrajowych (prezydenckich, parlamentarnych), rzadziej natomiast podczas kampanii samorządowych.

W 2000 roku podczas kampanii wyborczej Aleksandra Kwaśniewskiego do księgarni trafiła książka "Dom wszystkich - Polska"

Tekst książki w postaci pliku PDF, spakowanego do postaci ZIP (635 KB) możesz ściągnąć tutaj.
 

-
-- "Dom wszystkich - Polska" - płyta cd audio
Muzyka często wykorzystywana jest w kampaniach politycznych. Praktycznie wszystkie ugrupowania mogą poszczycić się własnymi "hymnami wyborczymi", które także można traktować jak gadżety wyborcze.

Utwory z płyty "Dom wszystkich - Polska" w postaci plików MP3 spakowane do postaci ZIP:
1. Dom wszystkich - Polska (ZIP - 2,26 MB)
2. Razem w XXI wiek (ZIP - 1,72 MB)
 

-
--
Podczas kampanii wyborczej w roku 2000 także i inni kandydaci promowali swoje kandydatury przy pomocy książek. Nie były to jednak tak powszechnie dostępne publikacje jak miało to miejsce w przypadku książki Aleksandra Kwaśniewskiego.
-
-
-- "STAWKA!" - komiks wyborczy
Podczas kampani wyborczej w 2001 roku, wchodząca na rynek polityczny Platforma Obywatelska swój program wyborczy prezentowała m.in. za pomocą komiksu. To rzadko spotykana forma wyrazu swoich 
pogladów politycznych.

Komiks wkrótce zobaczysz tutaj.
 


Piosenki wyborcze
-
Wybory Prezydenckie 1995 r. - kampania Aleksandra Kwaśniewskiego
Olek, Olek - Top One (ZIP 4,13 MB)
-
Wybory Prezydenckie 1995 r. - kampania Waldemara Pawlaka
Wszyscy Polacy - Bayer Full (3,38 MB)
-
Wybory Prezydenckie 2000 r. - kampania Aleksandra Kwaśniewskiego
Dom wszystkich - Polska (ZIP - 2,26 MB)
Razem w XXI wiek (ZIP - 1,72 MB)
-
Wybory Prezydenckie 2000 r. - kampania Mariana Krzaklewskiego
Tak, tak - tylko Krzak (ZIP - 2,98 MB)
-
Wybory Parlamentarne 2001 r. - kampania Samoobrony
Ten kraj jest nasz i wasz (ZIP - 3,38 MB)
-
Opracowane na podstawie materiałów prezentowanych na stronie.

(C) MACIEJ RATAJCZAK 2004 WOLSZTYN