| Wstęp i Nowości | Marketing polityczny | Badania marketingowe |
| Wygląd zewnętrzny | Przemówienie | Wywiad | Prasa | Telewizja |
| Spot | Od dzwi do drzwi | Slogan | Plakat | Ulotka | Logo |
| Gadżety | Internet | Prawo wyborcze |
| Artykuły | Książki, które polecam | Ciekawe strony | Filmy |
| Konferencje, szkolenia, itp. | O mnie | Napisz |
-
 Książki, które polecam... jak to się robi w USA
-
W tym miejscu chciałbym polecić kilka, moim zdaniem ciekawych książek, dotyczących zagadnień polityki i kampanii wyborczych w Stanach Zjednoczonych. Niestety, większość z prezentowanych tu książek wydana została kilka, kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt lat temu. Dlatego kupno ich raczej nie wchodzi w grę, ale... zachecam do wizyt w bibliotekach. Na pewno odnajdziecie tam prezentowane tu pozycje.
-

Ze względu na duża ilość publikacji dział składa się z dwóch części:
-
Książki które polecam
( o   t e o r i i   i   k a m p a n i a c h )
Książki... jak to się robi w USA
( t a k ż e   b a r d z o   p o l e c a m )

Tomasz Płudowski
Komunikacja polityczna w amerykańskich kampaniach wyborczych
Wydawnictwo PWN
Warszawa 2008

Bardzo bogate i jedno z lepszych opracowań dotyczących komunikacji politycznej i roli mediów w kampaniach wyborczych w USA. Polecam wszystkim  zainteresowanym tematem kampanii wyborczych w Ameryce. 
Polecam! SPIS TREŚCI

-
-- http://ksiegarnia.pwn.pl....................................................................

Łukasz Wojtkowiak
Kultura masowa a marketing polityczny. Przypadek amerykanskich kampanii prezydenckich 2000 i 2004
Wydawnictwo Adam Marszałek
Toruń 2010

Książka zawiera zarówno wiele informacji teoretycznych jak i przykładów z życia amerykańskich kampanii wyborczych. Szczegółowo opisane zostały tu kampanie z lat 2000 i 2004. Napisana lekkim przystępnym językiem, przyjemna w czytaniu, obowiązkowa lektura dla zainteresowanych tematem kampanii wyborczych w USA. Polecam! SPIS TREŚCI

-
-- www.marszalek.com.pl, info@marszalek.com.pl............................................

Bogdan Mucha
Finansowanie kampanii wyborczych do legislatur stanowych w systemie federalnym Stanów Zjednoczonych
Wydawnictwo Adam Marszałek
Toruń 2010

Bardzo mało jest opracowań poświęconych zasadom finansowania kampanii wyborczych. Dzięki tej książce możemy w sposób bardzo szczegółowy poznać zasady rządzące finansowaniem amerykańskich kampanii na poziomie stanowym i przekonać się jak skomplikowany to mechanizm. Wyczerpująca temat lektura.

-
-- www.marszalek.com.pl, info@marszalek.com.pl............................................

Tomasz Lis
Jak to się robi w Ameryce
Wydawnictwo Książkowe Twój Styl
Warszawa 2000

Znany z telewizyjnych "Faktów", a ostatnio z programu "Co z ta Polską?" Tomasz Lis tym razem daje nam się poznać jako znawca kampanii wyborczych prowadzonych w Stanach Zjednoczonych. Książka opowiada o kulisach kampanii wyborczych w USA. Bardzo ciekawa - polecam! To moim zdaniem najciekawiej napisana książka o kampaniach wyborczych.

-
-- www.twojstyl-ksiazki.com.pl....................................................................

Longin Pastusiak
Anegdoty prezydenckie (tom 1 i 2)
Wydawnictwo: Dom Wydawniczy Bellona
Warszawa 2001

--

Te dwie książki (2 tomy) autorstwa pana Longina Pastusiaka, to bardzo "dynamicznie" napisana historia prezydentów USA oraz ich rodzin, począwszy od Georga Washingtona a skończywszy na B. Clintonie. Książki zawierają wiele ciekawych informacji, także na temat kampanii wyborczych poszczególnych prezydentów. Polecam wszystkim politologom oraz tym którzy interesują się historią Stanów Zjednoczonych i kampanii wyborczych w USA.

-
-- www.ksiegarnia.bellona.pl...........................................................................

Daniel Passent
Rozbieram senatora
Wydawnictwo Czytelnik
Warszawa 1973

--

To chyba pierwsza książka napisana przez polskiego autora i poświęcona kampanii wyborczej w USA. Daniel Passent jako polski dziennikarz w USA opisuje kampanie wyborczą senatora Williama Proxmire. Przeczytać możemu tu o technikach zdobywania głosów wyborców, o kulisach walki o władzę, o zasadach rządzących polityką w USA. Krótko mówiąc przeczytać trzeba. 

-
-- pozycja trudno dostępna.................................................................................

Maksymilian Berezowski
Czas Reagana
Wydawnictwo: Książka i Wiedza
Warszawa 1982

--

Wiele ciekawych informacji o Reaganie i jego kampanii wyborczej 1980 roku oraz o błędach polityki Cartera... a także o jego kampanii wyborczej. Książka napisane lekko i bardzo dostępnie. Polecam!

-
-- pozycja trudno dostępna.................................................................................

Longin Pastusiak (red.)
Carter i jego administracja
Wydawnictwo: Książka i Wiedza
Warszawa 1980

--

Wśród rozdziałów tej książki mnie szczególnie zainteresowanł rozdział ostatni - "Walka o drugą kadencję". Tytuł mówi sam za siebie - mowa tu o tym jak przebiegała rywalizacja wyborcza w roku 1980, kiedy to w Białym Domu zjawił się Ronald Reagan. 

-
-- pozycja trudno dostępna.................................................................................

Zygmunt Broniarek
Ronald Reagan w Białym Domu
Wydawnictwo Ministerstwa Obrony Narodowej
Warszawa 1989

--

W sumie nie jest to książka o kampanii wyborczej - informacji o tym jak Reagan zdobywał fotel prezydenta jest tu bardzo mało. W książce tej znajdziemy głównie informacje o polityce międzynarodowej Stanów Zjednoczonych za rządów Reagana. Książkę warto jednak przeczytać, aby poznać sytuacje USA przed kolejnymi wyborami. Dla piszących o Reaganie pozycja obowiązkowa... ma się rozumieć.

-
-- pozycja trudno dostępna.................................................................................

Jan Zakrzewski
Jak zostać prezydentem
Wydawnictwo: Książka i Wiedza
Warszawa 1980

--

No właśnie... Jak zostać prezydentem? Może w książce tej nie znajdziemy odpowiedzi na to własnie pytanie, ale na pewno na pytanie: Jak zostaje się prezydentem? Krótko mówiąc książka w całości poświęcona wyłącznie marketingowi politycznemu w USA. Co ważne autor nie skoncentrował się wyłącznie na kampanii jednego kandydata, ale stara się przedstawić po kolei funkcjonowanie całej maszyny wyborczej na tle zmieniającej się historii. Znajdziecie tu wiele ciekawostek z historii walki o władzę za oceanem. Polecam!

-
-- pozycja trudno dostępna.................................................................................

Jerzy Górski
Gra o władzę
Wydawnictwo Czytelnik
Warszawa 1980

--

Książka ta nie jest opisem kampanii wyborczych lecz opisem zależności świata polityki od świata mediów i odwrotnie. Ukazuje olbrzymią role jaką w życiu publicznym USA pełnia media. Znajdziecie tu także opis rywalizacji i współpracy Senatu z Prezydentem oraz wzajemnie samych senatorów. Prawdziwa polityka w czystej formie. Gra o władzę to nie tyle gra o jej zdobycie co o jej utrzymanie. 

-
-- pozycja trudno dostępna.................................................................................

David Maraniss
Bill Clinton. Biografia. Najlepszy w Klasie
Wydawnictwo Prószyński i S-ka
Warszawa 1995

--

Po prostu biografia Billa Clintona. Co ważne autor nie pominął oczywiście opisu kampanii wyborczej.

-
-- pozycja trudno dostępna.................................................................................

George Bush, Victor Gold
Patrząc w przyszłość. Autobiografia
Wydawnictwo Topos
Gdańsk 1990

--

Autobiografia George Bush'a seniora - nic dodać nic ująć. Jest i pare zdań o kampanii wyborczych.

-
-- pozycja trudno dostępna.................................................................................

Tomasz Wróblewski
Bill Clinton. Ani chwili do stracenia...
Wydawnictw: Polska Oficyna Wydawnicza BGW
Warszawa 1992

--

Dyrektor wydawniczy polskiego wydania Newsweeka wówczas jako korespondent "Życia Warszawy" i "Wprost" opisuje przebieg pierwszej prezydenckiej kampanii wyborczej Clintona. Bardzo ciekawa pozycja. Polecam!

-
-- pozycja trudno dostępna.................................................................................

George Stephanopoulos
Cały Clinton. Wspomnienia doradcy prezydenta.
Wydawnictwo Magnum
Warszawa 1999

--

Jeśli chcesz dowiedzieć się czegoś o kampanii wyborczej Billa Clintona to musisz przeczytać książkę George Stephanopoulos'a. Nie ma wszak bardziej pewnego źródła jak osoba wieloletniego doradcy Prezydenta, osoba aktywnie uczestnicząca w jego kampanii wyborczej... ba - współtworząca kampanię. Polecam!

-
-- pozycja trudno dostępna.................................................................................

Jerzy Michałowski
Wielka gra o Biały Dom
Wydawnictwo Czytelnik
Warszawa 1972

--

Choć książka wydana została jeszcze w PRL to jest to dobre źródło wiedzy na temat historii walki wyborczej w Stanach Zjednoczonych. Ze względu na czas wydania ksiązki szczegółowo scharakteryzowana została kampania wyborcza z 1972 roku, kiedy to Richard Nixon pokonał Goerge S. McGovern'a. Warta przeczytania.

-
-- pozycja trudno dostępna.................................................................................

Horst Pattke
Jak zostaje się prezydentem w Stanach Zjednoczonych?
Wydawnictwo Wiedza Powszechna
Warszawa 1987

--

"Jak zostaje się prezydentem w Stanach Zjednoczonych?" to książka ukazująca jak kandydaci na prezydenta od Nixona i Kennedy'ego aż po Ronalda Reagana zabiegali o najwyższy urząd w USA. Temu ostatniemu poświęcone jest najwięcej miejsca. Książka zawiera ilustracje - archiwalne rysunki satyryczne dotyczące polityki i wyborów w USA. Wiele ciekawostek. 

-
-- pozycja trudno dostępna.................................................................................

Hugh Brogan
John Fitzgerald Kennedy
Wydawnictwo Ossolineum
Wrocław 2003

--

W tej krótkiej jak na biografię książce najbardziej interesujacym z punktu widzenia marketingu politycznego jest rozdział drugi "Kandydat na urząd". Znajdziemy tu wiele ciekawych informacji na temat kampanii wyborczej z 1960 roku. 

-
-- osso_bn@pwr.wroc.pl; http://www.ossolineum.pl.........................

John A. Barnes
Przywództwo według Johna F. Kennedy'ego
Wydawnictwo Helion
Gliwice 2006

--

Książka przedstawia to jakim prezydentem i jaką osobowością był JFK.  Z publikacji dowiemy się w jaki sposób ukształtował się medialny wizerunek Kennedy'ego i kto miał w tym największą rolę. Książkę czyta się jednym tchem. Polecam wszystkim, a szczególnie fanom polityki "made in USA" i samego JFK.

-
-- onepress@onepress.pl; http://onepress.pl........................................

(C) MACIEJ RATAJCZAK 2004-2007 WOLSZTYN