| Wstęp i Nowości | Marketing polityczny | Badania marketingowe |
| Wygląd zewnętrzny | Przemówienie | Wywiad | Prasa | Telewizja |
| Spot | Od dzwi do drzwi | Slogan | Plakat | Ulotka | Logo |
| Gadżety | Internet | Prawo wyborcze |
| Artykuły | Książki, które polecam | Ciekawe strony | Filmy |
| Konferencje, szkolenia, itp. | O mnie | Napisz |
-
 Spot telewizyjny
-
Jak powinien wyglądać wyborczy film reklamowy? No cóż, powinien być przede wszystkim ciekawy i dynamiczny. Na pewno nie może to być reklama z tzw. "gadającymi głowami".
Przy realizacji spotu wyborczego pamiętaj o zasadach dotyczących wyglądu zewnętrznego, przemówień i występów w telewizji.

Jeśli chodzi o sprawy techniczne to film powinien być wykonany metodą "szybkiego montażu". Bez przesady jednak - 30 sekundowy film nie powinien zawierać więcej niż 10 ujęć. Obrazowi powinien towarzyszyć dynamiczny tekst, jednak i tu są pewne granice - w 30 sekundowym filmie nie powinno paść więcej niż 50 słów.
Poza tym warto utrzymać film w konwencji rekomendacji. Jeśli chodzi o charakter tekstu to staraj się stosować formę narracyjną, a unikaj formy samoprezentacji.
 

-
Wybrane telewizyjne spoty wyborcze

-- Film wyborczy z kampanii Johna F. Kennedy'ego z 1960 roku. Młody senator rywalizował wówczas o fotel prezydencki z Richard'em Nixonem, przeciwko któremu wymierzony był prezentowany spot.
Wykorzystano w nim wypowiedź ówczesnego prezydenta Dwighta Eisenhowera na temat wiceprezydenta Nixona. Gdy na konferencji prasowej dziennikarz poprosił prezydenta o przypomnienie choćby jednej ważnej decyzji, która zapadła w Białym Domu pod bezpośrednim wpływem Nixona, Eisenhower powiedział: "Proszę dać mi tydzień do namysłu, bo teraz nie pamiętam". 
Eisenhower tłumaczył później, że był to tylko wybieg, aby zakończyć przedłużającą się konferencję. Kennedy jednak sprytnie wykorzystał wypowiedź prezydenta, aby zasugerować, niekompetencję Nixona i negatywny stosunek prezydenta do jego osoby.

Film spakowany do postaci pliku ZIP (1,94 MB) możesz ściągnąć tutaj.


Obraz: 160x120 pikseli   Czas: 58 sekund

-- Reklama wyprodukowana w 1964 roku, a zatytułowana "Dziewczynka pokoju" (Peace, little girl). Film ten przeszedł do historii pod nazwą "Stokrotka". Jego autorem był Tony Shwartz, wynajęty przez sztab wyborczy kandydata na prezydenta - Lyndona Johnsona.
Reklama miała utwierdzić wyborców, że rywal Johnsona - demokrata Barry Goldwater jest niebezpiecznym radykałem, który wielokrotnie chwalił broń atomową.
Na filmie mała dziewczynka trzyma w ręku stokrotkę i niezdarnie liczy wyrywane płatki. Kamera robi zbliżenie oka dziewczynki, a w tle słychać odliczanie przed wybuchem. Na ekranie wybucha bomba atomowa. W trakcie eksplozji słuchać głos Johnsona: "Wybór jest jasny: sprawić by na świecie wszystkie boże dzieci mogły żyć albo odejść w ciemność. Musimy się kochać wzajemnie, albo musimy umrzeć." Reklamę kończyły słowa narratora:  "Głosuj na prezydenta Johnsona trzeciego listopada. Stawka jest zbyt wysoka by pozostać w domu."
Film ukazał się tylko jeden raz - 7 września 1964 roku w programie Poniedziałkowy Wieczór Wyborczy w ogólnokrajowej stacji CBS.

Film spakowany do postaci pliku ZIP (1,62 MB) możesz ściągnąć tutaj.


Obraz: 160x120 pikseli   Czas: 57 sekund

-- Ten spot telewizyjny wyprodukowany został w 1968 roku na zlecenie sztabu wyborczego Huberta Humphrey'a. Wymierzony był przeciwko ubiegającego się u boku R. Nixona o urząd wiceprezydenta Spyro Agnew, którego kwalifikacje były oceniane bardzo nisko.
W reklamie pokazany jest ekran telewizora a na nim tekst: "Spyro Agnew na prezydenta?". Równocześnie zza kadru rozbrzmiewa głośny, drwiący śmiech. Reklama kończy się komentarzem narratora i napisem na ekranie: "To byłoby śmieszne, gdyby nie było prawdziwe"

Film spakowany do postaci pliku ZIP (784 KB) możesz ściągnąć tutaj.


Obraz: 160x120 pikseli   Czas: 21 sekund

-- Film "Willie Horton" uważany jest za klasyk amerykańskiej reklamy negatywnej. 
Wyprodukowany został w 1988 roku przez zwolenników George'a Busha. W filmie krytykowano konkurenta Busha - Michaela Dukakisa. W reklamie przywołano historie niedzielnej przepustki udzielonej więźniowi skazanemu za morderstwo, który wykorzystał tę okazję do seksualnej napaści na inną osobę. Film krytykował liberalny stosunek Dukakisa do prawa i porządku oraz fatalne skutki "łagodnego" podejścia do przestępczości ówczesnego gubernatora Massachusetts.

Film spakowany do postaci pliku ZIP ( 916 KB) możesz ściągnąć tutaj.


Obraz: 160x120 pikseli   Czas: 30 sekund

-- Ta reklamówka telewizyjna wyprodukowana została w 1988 roku przez sztab wyborczy George'a Busha. Wymierzona była w rywalizującego o fotel prezydenta Michaela Dukakisa.
W reklamówce wykorzystano autentyczne zdjęcia Dukakisa, prezentującego się w hełmofonie. Zdjęcia wykonano gdy swego czasu Dukakis próbował przekonywać w ten sposób wyborców, iż jego partia troszczy się o obronę narodową. 
Już sam wygląd Dukakisa - w hełmofonie wyglądał dość komicznie - był bardzo szeroko komentowany. Jednak nie to jest głównym motywem reklamy. Podczas prezentacji na ekranie pojawiają się napisy przedstawiające Dukakisa jako przeciwnika zbrojeń, co kłóciło się z obrazem własnej osoby jaki kreował Dukakis. Napisy na ekranie informowały:
"On był przeciwko nowemu samolotowi transportowemu. On był przeciwko broni anty-satelitarnej. 
On był przeciwko nowemu systemowi wewnątrz pocisku Pershing II. 
Dukakis był przeciwny budowie niewidzialnego bombowca oraz systemu ostrzegania przed atakiem nuklearnym. 
On zawsze krytykował naszą misję w Grenadzie oraz nasze uderzenie w Libii."
Na końcu pojawia się napis "Ameryka nie może sobie pozwolić na takie ryzyko".

Film spakowany do postaci pliku ZIP (970 KB) możesz ściągnąć tutaj.


Obraz: 160x120 pikseli   Czas: 30 sekund


-
--
Reklamy wyborcze B. Clintona oraz B. Dola z kampanii wyborczej 1996 roku ukazują zaciętość walki wyborczej w Stanach Zjednoczonych.
Pierwszy z filmów - reklama zrealizowany przez sztab Clintona - zarzuca Dole'owi (oraz Gingrich'owi) m.in. obcinanie nakładów na opiekę medyczną o 270 bilionów dolarów. 
Drugi film jest natomiast odpowiedziom Dola na zarzuty stawiane w reklamie Clintona. "Zacytowano" fragment spotu Clintona, następnie przekreślono go napisem "WRONG" (NIEPRAWDA) i przytoczono dowody na to, iż jest inaczej.

Filmy spakowany do postaci plików ZIP możesz ściągnąć tutaj (1,04 MB) oraz tutaj (900 KB).


Obraz: 160x120 pikseli   Czas: 29 sek. i 30 sek.

-- Fragment reklamy negatywnej zastosowanej podczas polskiej kampanii prezydenckiej w 2000 roku przez sztab Mariana Krzaklewskiego. 
Film przedstawia tzw. "wydarzenia z Kalisza", gdy podczas wysiadania z helikoptera minister Marek Siwiec wykonał znak krzyża, a następnie zachęcany przez Aleksandra Kwaśniewskiego ucałował ziemię. W reklamie zinterpretowano to jako szydzenie z Ojca Świętego i Jego gestów.
Istotną rolę w reklamie odegrał komentarz narratora, wskazujący na to jak należy interpretować obserwowane wydarzenie.
Film spełnił swoje zadanie tylko częściowo. Wprawdzie A. Kwaśniewski stracił część poparcia (niewielką) jednak sympatii nie zyskał M. Krzaklewski. Wyborcy odchodzący od Kwaśniewskiego zdecydowali się poprzeć m.in. A. Olechowskiego.
Spot wywołał w polskich mediach dyskusję nad reklamą negatywną i jej (nie)moralnością.

Film spakowany do postaci pliku ZIP (612 KB) możesz ściągnąć tutaj.


Obraz: 192x144 pikseli   Czas: 41 sekund


ZAPRASZAM  DO  ZAPOZNANIA  SIĘ  ZE  AMERYKAŃSKIMI  SPOTAMI  WYBORCZYMI

PO KONWENCIE << KLIKNIJ
29 telewizyjnych reklam Clintona, Dola i Perota 
z kampanii wyborczej 1996 roku. 
(20 sierpnia - 18 października).Opis wszystkich filmów
znajdziesz tutaj.Oczywiście z możliwoscią ich 
ściągniecia i obejrzenia.
-
--- GŁÓWNA ROZGRYWKA << KLIKNIJ
To aż 37 spotów wyborczych z kampanii 1996 roku. Reklamy ukazały się od 24 do 28 października i były wymianą ciosów między dwoma kandydatami. Opis wszystkich filmów znajdziesz tutaj.Oczywiście z możliwoscią ich 
ściągniecia i obejrzenia.
-
--- DOMOWY OBSZAR << KLIKNIJ
Oto 7 telewizyjnych reklam Boba Dole'a i Billa Clintona z kampanii 1996 roku. Reklamy ukazały się od 24 do 28 października i były wymianą ciosów między dwoma kandydatami. Opis wszystkich filmów
znajdziesz tutaj.Oczywiście z możliwoscią ich 
ściągniecia i obejrzenia.
-
--- WYŚCIG DWÓCH KANDYDATÓW << KLIKNIJ
Kolejne 15 spotów telewizyjnych z kampanii prezydenckiej 1996 roku w USA.
Opis wszystkich filmów znajdziesz tutaj.Oczywiście z możliwoscią ich ściągniecia i obejrzenia.
-
Opracowane na podstawie materiałów prezentowanych na stronie.

(C) MACIEJ RATAJCZAK 2003 WOLSZTYN