| Wstęp i Nowości | Marketing polityczny | Badania marketingowe |
| Wygląd zewnętrzny | Przemówienie | Wywiad | Prasa | Telewizja |
| Spot | Od dzwi do drzwi | Slogan | Plakat | Ulotka | Logo |
| Gadżety | Internet | Prawo wyborcze |
| Artykuły | Książki, które polecam | Ciekawe strony | Filmy |
| Konferencje, szkolenia, itp. | O mnie | Napisz |
-
 Telewizja
-
Twoje zachowanie przed kamerą telewizyjną, bez względu na jakie stanowisko kandydujesz, ma bardzo duże znaczenie dla sukcesu, bądź porażki wyborczej.
Pokazując się w telewizji jesteś zauważany przez bardzo dużą liczbę wyborców. Pamiętaj więc, że nie możesz stracić tej szansy na dobre zaprezentowanie swojej osoby. Przygotuj się!
Przede wszystkim pamiętaj o zasadach obowiązujących podczas udzielania każdego wywiadu, nie tylko tego telewizyjnego.

Jednak aby dobrze wypaść w oczach telewidzów dodatkowo warto pamiętać
o "telewizyjnych regułach". Przede wszystkim pamiętaj aby podczas wywiadu telewizyjnego nie patrzeć w kamerę, ale w oczy swojego rozmówcy. W obiektyw możesz spojrzeć tylko gdy zwracasz się bezpośrednio do widzów, wygłaszasz oświadczenie. Nie unoś także wzroku w górę, nie patrz na sufit.
Zwróć uwagę także na swoją postawę - staraj się być wyprostowanym i nie garbić się.

Pamiętaj ponadto, że w telewizji wyborca zobaczy cię z bliska, zadbaj więc o swoją twarz. Nie zapomnij o makijażu, który w telewizji jest potrzebny nie tylko kobietą, ale także mężczyzną.
Dobry makijaż to jednak nie wszystko, ważna jest także mimika twojej twarzy.
Unikaj min wyrażających lęk i niepewność, gdyż jednoznacznie budzą one negatywne emocje u odbiorców. Z kolei twarz wyrażająca zadowolenie i pewność siebie budzi emocje pozytywne, dlatego staraj się takim właśnie być.
Pamiętaj również, że miny wyrażające gniew i groźbę budzą odmienne emocje u zwolenników (pozytywne) i przeciwników (negatywne).

Repertuar min

-
-
Gniew i groźba
Lęk i niepewność
Zadowolenie
i uspokojenie
Powieki
szeroko rozwarte
górna podniesiona
szeroko rozwarte lub normalnie otwarte, lub lekko przymknięte
Brwi
opuszczone
opuszczone
i zmarszczone
podniesione
Spojrzenie
nieruchomo wbite
odwrócone
kierowane na cel
i odwrócone
Kąciki ust
wysunięte do przodu
i opuszczone
zapadnięte lub normalne
zapadnięte lub podniesione
Pokazywane zęby
dolne
różnie lub wcale
górne lub wszystkie
Ruchy głowy
w poziomie i pionie
żadne
z boku na bok
do góry i na dół
z boku na bok
do góry i na dół
-
Trudno oczywiście zapamiętać i racjonalnie stosować wszystkie miny dlatego dla ułatwienia można zastosować zasadę podstawową: uśmiech, uśmiech i jeszcze raz uśmiech! Mina poważna w telewizji wygląda na ponurą, a to ze względu na specyficzny charakter telewizji, która spłaszcza i powiększa.

Nie zapominaj, że bardzo ważnym jeśli nie najważniejszym elementem występu w telewizji jest twój strój.

Panie szczególnie powinny unikać błyszczących materiałów i dużej biżuterii typu duże kolczyki, brożki, które odbijają światło. Żle na ekranie telewizyjnym wypadają również kropki i pepitki, które migają i rozpraszają uwagę, a także duże wzory i wszelkie pstrokacizny.
Na ekranie zmęczenie widoczne jest natychmiast. Jeśli jesteś więc zmęczona ożyw, rozwesel swój wizerunek np. przez kolorową apaszkę lub jaśniejszą bluzkę.
Całkowicie za to zrezygnuj z czerni oraz jaskrawej bieli. Dobrze za to wyglądają głębokie intensywne kolory - szafir, kasztan, fiolet, czerwień.

Najlepszym strojem dla mężczyzny jest granatowy garnitur, błękitna koszula i bordowy krawat. Pamiętaj, że im ciemniejszy garnitur, tym poważniej wyglądasz.
Jeśli chodzi o garnitur to unikaj pepitek i kratek. Koszula najlepiej popielata, szara lub błękitna. Zrezygnuj z koszul białych (rzuca niezdrową poświatę na twarz) oraz w ciemne paski.
Krawat z kolei powinien być dopasowany do koloru koszuli, jednak unikaj krawatów wzorzystych. Najlepiej wypadniesz w krawacie w kolorze bordowym, czerwonym lub szarym.
Ważną częścią stroju są skarpetki. Przede wszystkim powinny być one długie, tak aby przy zakładaniu nogi na nogę nie odsłaniać skóry. Zadbaj również o to, aby skarpetki były ciemniejsze niż garnitur.

Wracając do kolorów pamiętaj, że są one bardzo istotnym elementem twojego wizerunku, szczególnie podczas występów w telewizji. Zadbaj więc zarówno o barwę twojego ubioru oraz wystroju studia, tła które ci towarzyszy.
Pamiętaj aby w ubiorze unikać kolorów ciemnych, zwłaszcza czarnego, który "zarezerwowany" jest na wieczór. 
Stosując poszczególne kolory możesz kształtować obraz swojej osoby wśród widzów. Jeżeli więc chcesz uchodzić za osobę życzliwą i przyjazną, wówczas w swoim stroju zastosuj kolory: brąz, beż, ciemna zieleń i oliwka. Unikaj natomiast koloru fioletowego, który przywodzi na myśl konotacje z intryganctwem, obłudą i złowrogą inteligencją.
Kobiety powinny pamiętać aby nie stosować kolorów takich jak róż, łosoś, pomarańcz oraz liliowego, gdyż barwy te obniżają ich autorytet.

Oto lista barw w kombinacjach, które pozwolą ci dobrać strój
zgodnie z psychologią kolorów:

-
Efekt
Kolor
Ambitny, towarzyski Granat lub czerń, biel i żywa czerwień
Dominujący, przywódczy Ciemny granat, biel i ciemna czerwień
Energiczny Granat, bladożółty i żywa czerwień
Głęboki, wyrafinowany Granat lub czerń, beż i ciemna zieleń
Inteligentny, skuteczny Granat, szarość, bladożółty
Konserwatywny, dyskretny Ciemny granat, szarość, biel i ciemna czerwień
Naturalny, na luzie Brąz i beż oraz dowolny odcień żywego lub jasnego błękitu
Przyciągający uwagę Granat, bladożółty, żywa czerwień
Przyjacielski, bezpośredni Beż, brąz, błękit i bladożółty
Twórczy Oliwka, oliwkowa zieleń, fiolet, oranż lub inna kombinacja kolorów pochodnych
Wiarygodny, solidny Granat, jasny błękit, ciemna czerwień
-
Zarówno panie jak i panowie powinni przed występem w telewizji skorzystać z makijażu. Nie możesz dopuścić do tego aby twoja twarz świeciła się w blasku świateł telewizyjnych. 
Na początki kampanii zdecyduj się na jedną fryzurę i nie zmieniaj jej aż do końca wyborczej rywalizacji.
Pamiętaj również, że okulary pogarszają wizerunek, jeśli wiec chcesz je stosować, to tylko te w cienkich ramkach.

Oczywiście podczas występu przed kamerą nie przesadzaj z gestykulacją, aby nie wypaść z kadru. Nie siedź też jak mumia, aby nie wypaść na sztywniaka.

Udzielając wypowiedzi mów trochę wolniej niż zazwyczaj. Warto abyś przećwiczył swoje przemówienia w domu przed lustrem, w celu oswojenia się z sytuacją.

W radio

Na marginesie chciałbym wspomnieć o wskazówkach dla udzielających wywiadu lub wypowiadających się dla radia. 
Udzielając głosu dla radia warto się przedtem przygotować - spisać na kartce tekst wypowiedzi, co ważne tekst dotyczący konkretnej sprawy. Wypowiedź nie powinna być dłuższa niż 20-30 sekund i warto aby była barwna, pełna metafor. 
Za każdym razem przed rozpoczęciem wypowiedzi odlicz 3 sekundy zanim zaczniesz mówić, co zlikwiduje szumy i pozwoli ci wejść z czystym głosem.
 

-
 Jak to sie robi - przykłady
-
Jednym z bardziej znanych z historii marketingu politycznego wykorzystaniem audycji telewizyjnej dla zdobycia poparcia wyborców była debata prezydencka Nixon-Kennedy w 1960 r. Wprawdzie widzowie mogli wówczas zobaczyć cztery debaty, jednak jak powszechnie się uważa, to ta pierwsza w znaczącym stopniu wpłynęła na preferencje głosujacych. Widzowie jednoznacznie stwierdzili, że lepiej, bardziej przekonywująco w debacie wypadł J.F.Kennedy.
Więcej o debacie 1960 r. (filmy, zdjęcia, i inne) znajdziesz TUTAJ.
Wiele na ten temat przeczytacie także w książce Tomasza Lisa "Jak to się robi w Ameryce". Zapraszam do działu "Książki, które polecam".
-
Opracowane na podstawie materiałów prezentowanych na stronie.

(C) MACIEJ RATAJCZAK 2002 WOLSZTYN