| Wstęp i Nowości | Marketing polityczny | Badania marketingowe |
| Wygląd zewnętrzny | Przemówienie | Wywiad | Prasa | Telewizja |
| Spot | Od dzwi do drzwi | Slogan | Plakat | Ulotka | Logo |
| Gadżety | Internet | Prawo wyborcze |
| Artykuły | Książki, które polecam | Ciekawe strony | Filmy |
| Konferencje, szkolenia, itp. | O mnie | Napisz |
-
 Wywiad
-
Na początek zapamiętaj, że udzielając wywiadu jesteś zdany na siebie samego. Co więcej obejrzy cię niekiedy wielotysięczna publiczność ( wywiad telewizyjny ). Pamiętaj więc o odpowiednim przygotowaniu się, aby nie zmarnować szansy.
Na początku dowiedz się kto będzie prowadził rozmowę, jaka będzie tematyka wywiadu i jaki jego styl prowadzenia, a także czego od ciebie ewentualnie oczekuje dziennikarz.
Upewni się co dokładnie chcesz powiedzieć i przekazać słuchaczom. W oparciu o to przygotuj trzypunktowy, jasny plan swojej wypowiedzi oraz dodatkowe argumenty dla jej poparcia.

Warto też spróbować przewidzieć ewentualne trudne pytania i przygotować błyskotliwe odpowiedzi. Przygotuj się także na to, że rozmowa może iść w innym kierunku niż myślisz - miej w zanadrzu dwie, trzy myśli, które wtrącisz aby powrócić do wątku, który chciałeś rozwinąć. Nie zapominaj o pytania-pułapki, które mogą zadać dziennikarze. Nie traktuj jednak dziennikarzy jak wrogów.
W razie omyłki, potknięcia czy nerwowego "zablokowania" nie zaszkodzi mieć przygotowane kilka nieszkodliwych dykteryjek, które będziesz mógł użyć jako kamuflaż. W razie ewentualnego zdenerwowania rozluźnij się przez wykonanie kilku głębokich wdechy i wydechów.
Nigdy, ale to nigdy nie pij przed wywiadem lub rozmową alkoholu  "na odwagę". Alkohol spowalnia refleks.

Podczas rozmowy, wypowiedzi pamiętaj, aby:

- bądź naturalnym i staraj się wyglądać na rozluźnionego i spokojnego (ale bez przesady),

- wśród pytań wyłapuj wątki, które pozwolą rozwinąć korzystne tematy,

- ubarwiaj wypowiedzi anegdotami, przykładami z własnego życia,

- bądź konkretny i mów na temat,

- wmów sobie, że wywiad to zwykła rozmowa, nie myśl o wielotysięcznej widowni,

- kończąc wypowiedź zamilknij i nie próbuj wypełniać niezręcznej ciszy, 

- nie nadużywaj danych statystycznych, ogranicz je do minimum - słuchacze i tak nie zapamiętają wszystkiego.

Podczas kampanii wyborczej przyjdzie ci nie raz podejmować publiczne dyskusje
z przeciwnikami. Pamiętaj wówczas aby nie tracić zimnej krwi, nie dać się sprowokować. Wszystko to co dla ciebie najważniejsze staraj się przekazać na początku, zawrzeć to w wypowiedzi otwierającej.
Podczas mówienia sprawiaj wrażenie przekonanego o swojej słuszności. Nie rozpędzaj się jednak zbyt bardzo. Ewentualną polemikę z przeciwnikiem prowadź tylko gdy jesteś specjalistą w danej dziedzinie, w innym przypadku elegancko dyskredytuj wypowiedź przeciwnika: "Nie zgadzam się z pańskim punktem widzenia. Ja sądzę że..."
Jeśli natomiast prowadzący zwróci się z pytaniem do wszystkich staraj się odpowiadać jako pierwszy. To zwróci uwagę na twoją osobę. 
 

Opracowane na podstawie materiałów prezentowanych na stronie.

(C) MACIEJ RATAJCZAK 2002 WOLSZTYN